BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

I Penghuni Tegar I

Wednesday, November 14

Dalam entri akan-datang aku ada tulis pasal ‘awan pelangi’ dan aku ada janji nak upload gambar gambar yang aku sempat snap kan? Hari nih aku memunaikan janji aku. Janji untuk kongsi detik kereta yang aku naiki bergesel dengan trailer panjang dekat Highway Karak tuh aku KIV dulu ehhh. Malas nak menaip…bolehhh???

Awan yang aku namakan 'awan pelangi' sesedap rasa nih aku ternampak dan terlihat masa dalam perjalanan balikkk dari Kuala Terengganu ke Shah Alam. Tak salahsilap aku 'awan pelangi' nih aku nampak masa dekat kawasan Kemaman. Yurpppp, keyakinan aku adalah 99.9% area Kemaman. Don’t ask me which part in Kemaman okey. Aku sekeh karang!!! Hihihi

Masa tengok 'awan pelangi' nih macam macam dalam kepala otak aku dok pikir dan dalam masa yang sama aku rasa diri aku kerdil sangat. Menggagumi kekuasaan Maha Pencipta. Subhanallah!!! Tuhan Maha Pencipta...

Aku rasa pelikk tersangat bila dapat tengok awan cenggitu. Bagi ahli sains itu perkara biasa tapi bagi aku itu perkara yang luar biasa. Banyak negative dari positive dalam kepala aku.  Antaranya, adakah UFO nak mendarat dekat Malaysia nih?  Adakah tahi bintang nak jatuh dekat Malaysia? Adakah berlakunya pencemaran awan tika itu? Dah nak kiamat ke???? Gerun wehhhhhh!!!!!!!!!!! Pehhh kepala otak aku asikkk dok pikir negative je…agak lama 'awan pelangi' tuh kelihatan. Tak salahsilap aku dalam 30 minit jugakkkk la….

Jom usha gambar tuh….


















Masa masuk kerja hari isnin tu cepat cepat aku google pasal awan pelangi ni. dan menurut ahli optik Les Cowley mengatakan "fenomena yang lebih dikenal sebagai awan pelangi api ini sebenarnya bernama lingkar horizon (circumhorizon arc). Selain itu, lingkaran ini sebenarnya bukan pelangi dan tak ada hubungannya dengan api. Yang terjadi sebenarnya adalah, awan Cumulus menguap dan mendorong lapisan udara lembab di atasnya untuk membentuk topi awan. Titik air yang ada didalamnya pun menghasilkan warna-warna,” katanya.

0 Comments:

Post a Comment



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...